Over ons

Bestuurskundige met 25 jaar ervaring bij gemeentelijke overheden en bedrijfsleven

Ik heb mij als bestuurskundige gespecialiseerd in het sociale domein en in ruim 25 jaar een schat aan ervaring opgebouwd (zie ook www.linkedin.com/in/saskia-hijman.  Ik leerde tientallen gemeenten van binnen kennen. Begonnen als senior Bijstandsconsulent en juridisch toetser (Bijstandswet). Uitstap gemaakt naar het bedrijfsleven en zes jaar lang voor een ICT-bedrijf een groot uitkeringssysteem met werkprocessen ingericht. Nu ben ik al geruime tijd senior beleidsadviseur bij de gemeente Rotterdam. 

Carrière in het sociale domein

Ik ging na het afronden van mijn universitaire studie Bestuurskunde in 2005 bij de gemeente Rotterdam werken. Bij de Bestuursdienst, zo heette die toen nog. Maakte deel uit van een team rondom een aantal opeenvolgende wethouders en burgemeesters. Was daarin adviseur op dossiers in het sociale domein en het toenmalige deelgemeentebestel van de gemeente Rotterdam. Daar heb ik veel ervaring opgedaan met bestuurlijke processen en besluitvorming. Ik woonde raadsvergaderingen bij, souffleerde wethouders, ging mee op werkbezoeken, deed planning en control en begeleidde veranderprocessen binnen de organisatie. Vervolgens ben ik als senior beleidsadviseur Werk en Inkomen wat meer naar de uitvoering gegaan.

Dossiers

Ik ervoer dat alle dossiers die op mijn pad komen bij mij in goede handen zijn. Dat dossiers die niet leuk lijken dat meestal wél zijn. En dat je juist van deze dossiers veel opsteekt, al moet je soms even uit je comfortzone komen. Of juist daardoor! Ook het vertrekpunt is, net als bij inwerken, heel belangrijk: wat is nu precies de vraag of het probleem? Wat is de opdracht? En: doen we dit niet al? Door telkens nieuwe dossiers op je te nemen, leer je de organisatie beter kennen. Je ontmoet immers telkens andere mensen.

Kennis en ervaring delen

Na een periode van reflectie kwam ik op de vraag wat ik liefste doe in mijn werk. Waarvan krijg ik energie? Van het helpen van en sparren met nieuwe collega’s, van jonge mensen die aan het begin van hun carrière staan. Van meedenken met managers over de inrichting van de organisatie en over hoe om te gaan met medewerkers. Dat doe ik, en dat smaakt naar meer.

Zo kan ik doen wat ik zelf het leukste vind: mijn kennis en ervaring delen met andere mensen.

Saskia Hijman
appEL inwerkcoach

linkedin.com/in/saskia-hijman

40 jaar ervaring bij diverse gemeenten

Ik ben Bert van Helvoirt en vanaf 2023 verbonden aan appEL Inwerkcoaching.
De afgelopen 40 jaar ben ik in een zevental gemeenten werkzaam geweest in allerlei rollen.
Van beleidsmedewerker, projectleider, programmamanager tot teamleider/leidinggevende. Beleidsinhoud, de processen er omheen en de ambtelijk- bestuurlijke samenwerking zitten in mijn DNA. De lokale overheid en daarbinnen meer specifiek het sociale domein lopen als een rode draad door al mijn functies en dienstverbanden. Ook was coaching een belangrijk en interessant aspect van mijn rol van teamleider/ leidinggevende.

Het is fantastisch om deze kennis, kunde en ervaring nu via appEL Inwerkcoaching te mogen overbrengen op nieuwe/jonge beleidsmedewerkers in gemeenteland. Door de grote personeelstekorten en een toenemende uitstroom van seniorbeleidsmedewerkers in verband met de vergrijzing is de werkdruk overal hoog. Daarom is het zaak dat nieuwe en jonge beleidsmedewerkers goed worden ingewerkt en begeleid.
Zij zijn al spaarzaam te vinden en je wilt niet dat zij weer vroegtijdig afhaken omdat ze in “het diepe worden gegooid”.
Vanuit dat perspectief geloof ik heilig in de slogan van appEL-inwerkcoaching –GOED INGEWERKT IS GOUD WAARD – en ben ik blij dat ik daaraan een steentje mag bijdragen.

Bert van Helvoirt
appEL inwerkcoach

linkedin.com/in/gjevanhelvoirt